Σάββατο, 6 Ιανουαρίου 2018

Η γιορτή των Φώτων

Η γιορτή των Φώτων είναι η γιορτή της νίκης του Φωτός επί του σκότους - μία γιορτή πάντα επίκαιρη, αφού το σκοτάδι ποτέ δεν παύει να πολεμάει να επιβληθεί σε τούτον τον κόσμο. Στα πρωτοχριστιανικά χρόνια, μέχρι τα μέσα του 4ου αιώνα, αυτήν την ημέρα οι Χριστιανοί μαζί με τα Άγια Θεοφάνια γιόρταζαν και τα Χριστούγεννα, με την κοινή εορτή να ονομάζεται "Επιφάνια"Δεν είναι άλλωστε τυχαία όσα αναφέρονται στο κοντάκιο των Θεοφανίων: «Επεφάνης σήμερον τη οικουμένη και το Φως Σου Κύριε εσημειώθη εφ΄ ημάς, εν επιγνώσει υμνούντας Σε. Ήλθες εφάνης το Φως το απρόσιτον». Δεν πρέπει να ξεχνάμε βέβαια πως το σκοτάδι έχει ήδη νικηθεί με την Ανάσταση του Χριστού, που είναι πάντα παρούσα κατά τη διάρκεια του Αγίου Δωδεκαημέρου το οποίο κλείνει σήμερα: Η βεβαιότητα της Ανάστασης του Χριστού είναι που χαρίζει το υπέρλαμπρο φως της τόσο στη Γέννηση όσο και στη Βάπτισή Του. 
Η γιορτή των Αγίων Θεοφανίων αναφέρεται επίσης στη φανέρωση της Αγίας Τριάδος. Με τη σημερινή γιορτή γίνεται φανερό το Μυστήριο της Τριαδικότητος του αληθινού Θεού που αποτελεί βασικό δόγμα της πίστης μας (Τριαδολογικό δόγμα). "Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις· τοῦ γάρ Γεννήτορος ἡ φωνή προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε Υἱόν ὀνομάζουσα· καί τό Πνεῦμα ἐν εἴδει περιστερᾶς, ἐβεβαίου τοῦ λόγου τό ἀσφαλές. Ὁ ἐπιφανείς Χριστέ ὁ Θεός, καί τόν κόσμον φωτίσας δόξα σοι" (απολυτίκιο εορτής).

Χρόνια πολλά σε όλους και όλες!

Τι αναφέρει ο Ορθόδοξος Συναξαριστής για τη σημερινή γιορτή:


"Τα Αγία Θεοφάνεια είναι μία από τις αρχαιότερες εορτές της εκκλησίας μας η οποία θεσπίσθηκε το 2ο αιώνα μ.Χ. και αναφέρεται στη φανέρωση της Αγίας Τριάδας κατά τη βάπτιση του Ιησού Χριστού. Η ιστορία της βάπτισης έχει ως εξής: Μετά από θεία εντολή ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό όπου κήρυττε και βάπτιζε. Εκεί παρουσιάσθηκε κάποια ημέρα ο Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί. Ο Ιωάννης, αν και το Άγιο Πνεύμα τον είχε πληροφορήσει ποιος ήταν εκείνος που του ζητούσε να βαπτισθεί, στην αρχή αρνείται να τον βαπτίσει ισχυριζόμενος ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να βαπτισθεί από Εκείνον. Ο Ιησούς όμως του εξήγησε ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαπτίσει. Και τότε μπροστά στα έκπληκτα μάτια των θεατών διαδραματίσθηκε μία μοναδική και μεγαλειώδης σκηνή, όταν με την μορφή ενός περιστεριού κατήλθε το Άγιο Πνεύμα και κάθισε επάνω στο βαπτιζόμενο Ιησού, ενώ συγχρόνως ακούσθηκε από τον ουρανό η φωνή του Θεού η οποία έλεγε: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα» («Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου»).

Από τότε και το Βάπτισμα των χριστιανών, δεν είναι «εν ύδατι», όπως το βάπτισμα «μετανοίας» του Ιωάννη, αλλά «εν Πνεύματι Αγίω». Ο Κύριος με το να βαπτιστεί αγίασε το νερό, το έκανε νερό αγιασμού και συμφιλίωσης με το Θεό. Έτσι η Βάπτιση του Κυρίου άνοιξε τη θύρα του Μυστηρίου του Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του αγίου Βαπτίσματος ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται και με την τήρηση των θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της βασιλείας των ουρανών."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάθε καλοπροαίρετο σχόλιο είναι καλοδεχούμενο και λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από το διαχειριστή του ιστολογίου.

Related Posts Plugin for WordPress, ...