Κυριακή, 25 Μαρτίου 2018

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου και το Σχέδιο της Θείας Οικονομίας

«Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον και του απ’ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις» βροντοφωνάζει σήμερα η Εκκλησία μας, ημέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Σήμερα γιορτάζουμε το σωτηριώδες κεφάλαιο της φανέρωσης του Μυστηρίου της ενανθρωπήσεως του Λόγου του Θεού, το δεύτερο μεγάλο κεφάλαιο του Σχεδίου της Θείας Οικονομίας που θα κορυφωθεί με τη θυσία του Θεανθρώπου και την Ανάστασή του. Σχέδιο της Θείας Οικονομίας, δηλαδή της Θεϊκής φροντίδας, ονομάζουμε το σχέδιο που κάνει ο Θεός από την πρώτη στιγμή της Πτώσης των Πρωτοπλάστων για να δώσει στον άνθρωπο και πάλι το δώρο της Αθανασίας και της Αιώνιας Ζωής κοντά σ' Αυτόν. 

Με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, αρχίζει καινούργια εποχή για την ανθρώπινη ιστορία, βασικό χαρακτηριστικό της οποίας είναι ότι οι παλιές επαγγελίες του Θεού αρχίζουν να εκπληρώνονται: η Παναγία την ημέρα αυτή συλλαμβάνει με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος και αρχίζει να κυοφορεί στα σπλάχνα της τον Υιό του Θεού, που έρχεται ανάμεσα στους ανθρώπους ως ελευθερωτής και σωτήρας.

Με τη θαυματουργική Του σύλληψη ο Ιησούς παίρνει από τη Μαριάμ την ανθρώπινη φύση πεντακάθαρη και τέλεια, όπως ήταν πριν από το προπατορικό αμάρτημα. Ο Χριστός γίνεται έτσι ο γενάρχης του καινούργιου κόσμου, ο νέος Αδάμ. Στον κόσμο αυτό, που ονομάζουμε Βασιλεία του Θεού και που ξεκινάει με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, το κακό δεν θα έχει πια ισχύ.
Η πρόθυμη συνεργασία της Μαριάμ με το Θεό και η συγκατάθεσή της στο σχέδιο της Θείας Οικονομίας, εκπροσωπώντας όλο το ανθρώπινο γένος, γίνεται το «κλειδί» που ξεκλειδώνει τη «θύρα» του Παραδείσου για όλους τους ανθρώπους. Έτσι η απείθεια της Εύας που εισήγαγε στον κόσμο το θάνατο και τη φθορά, αναιρείται με την ευπείθεια της Παρθένου Μαρίας που οδηγεί τον άνθρωπο στην Αιώνια Ζωή και την αφθαρσία. Με τον τρόπο αυτό η Παναγία γίνεται η νέα Εύα, η μητέρα όλων των ανθρώπων, η μητέρα της Ζωής.

Το μεγαλείο της Παναγίας Παρθένου μπορούμε να το συνειδητοποιήσουμε αν αναλογισθούμε ότι ενώ η Εύα αμάρτησε στην παραδείσια κατάσταση, η Μαρία αποδέχτηκε τον αγγελικό λόγο στη μετά την πτώση κατάσταση. Αυτό φανερώνει, την προαιρετική και σταδιακή πορεία της Παρθένου προς τα ύψη της καθαρότητας και μια παράλληλη καταπολέμηση των παθών. Η Θεοτόκος αν και μετέχει στην ανθρώπινη φύση –είναι δηλαδή κανονικός άνθρωπος– όπως όλοι μας, κάνοντας σωστή χρήση της ελευθερίας που έχει χαρίσει σε όλους μας ο Θεός, ανεβαίνει τα στάδια της πνευματικής τελειότητας σε τέτοιο βαθμό, ώστε με τη χάρη του αγίου Πνεύματος καθίσταται ικανή να δεχτεί μέσα της το μονογενή Λόγο του Θεού Πατέρα και να γευτεί πρώτη την δι’ αυτού προσφερόμενη Θέωση. 

Χωρίς τη θεληματική προσφορά της Παναγίας ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθεί η Θεία βούληση για τη σωτηρία των ανθρώπων από τη φθορά και το θάνατο, αφού ο Θεός σέβεται απόλυτα την ελευθερία του ανθρώπου και κανένα του σχέδιο δεν πραγματοποιεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη και τη συγκατάθεσή του. 

Για όλους αυτούς τους λόγους ποτέ μια ανθρώπινη υπογραφή δεν είχε τόσο μεγάλη σημασία για την ανθρωπότητα ολόκληρη, όσο η «υπογραφή» της Παρθένου την ημέρα του Ευαγγελισμού στο θεϊκό σχέδιο που της ανακοινώνει ο Αρχάγγελος Γαβριήλ για τη σωτηρία του ανθρώπου και του κόσμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάθε καλοπροαίρετο σχόλιο είναι καλοδεχούμενο και λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από το διαχειριστή του ιστολογίου.

Related Posts Plugin for WordPress, ...